Aigua Xelida, és un indret realment bonic malgrat que avui està urbanitzat. Fins als anys 50, va ser un paratge isolat i bastant inaccessible, l’única comunicació per terra era des de Tamariu per un sender, cosa que va ajudar a mantenir la cala i les pinedes del voltant. Una personatge exemplifica el passat d´Aigua Xelida, aquest és Sebastià Puig i Barceló també conegut com l’Hermós.
Al costat de la font del mateix nom, arran d’aigua, s’hi troba una placa commemorativa que recorda l’estada de Josep Pla en aquest paratge. En l’escrit es fa ressò de l’amistat que va fer amb l´Hermós. Sebastià vivia aïllat en una barraca solitària lluny de qualsevol tipus de civilització.
En la narrativa de Pla l´Hermós és un dels personatges més simpàtics que retrata. Ell és el protagonista del relat Un viatge frustrat (dins Aigua de mar. OC II, 1966). El relat narra les peripècies de Pla i de Puig a bord d’un petit gussi al llarg de la costa de l’Empordà i que els acaba portant a aigües franceses.
De les vivències de l´Hermós en aquest paratge avui només en queda una placa que es va col·locar com a epitafi escrit pel mateix Pla:
Epitafi a l’Hermós: Entre 1917 i …visqué en aquestes solituds allunyat dels homes i de les dones, Sebastià Puig, conegut per l’Hermós, analfabet, home feliç i hospitalari, pescador, mariner, caçador, gran cuiner. Tu que passes has de saber que si no ha tornat és perquè no ha pogut, o perquè l’han enredat com un xino. (Josep Pla)


